Tuesday, August 3, 2010

Rindu Dari Perspektif Tasauf

Bismillah...Alhamdulillah..Selawat dan Salam buat Rasulillah s.a.w...

Rindu tidak dapat diterjemahkan dengan bahasa manusia, kerana perbendaharaan perasaan itu lebih luas dari perbendaharaan kata.

Oleh yang demikian, rindu ialah, suatu perasaan yang biasanya timbul, dari suatu kejauhan, perpisahan, dan pemisahan antara dua jiwa yang saling mengasihi.

Dalam dunia sufi, kiblat rindu mereka ialah Allah s.w.t., kerana hanya Dialah, yang ada pada pandangan hidup mereka. Setelah mereka merealisasikan makna "tawajjuh" dengan penuh sidq (kejujuran) kepada Allah s.w.t., maka timbullah satu perasaan membuak untuk semakin hampir dengan Maha Dia, yang hanya di hadapan mereka.

Itulah permulaan rindu hakiki, takkala merindui untuk menghampiri dengan Allah s.w.t. yang mana, mereka menghadapakan wajah (bahkan seluruh kehidupan mereka) kepada-Nya.

Dari rindu yang membara, terhadap Pencipta yang Maha Esa, Sang Perindu memanjat hijab-hijab noda dan dosa, bahkan hijab-hijab cahaya, untuk sekurang-kurangnya menjenguk Dia yang dirinduinya.

Sang Perindu menyingkap satu persatu hijab antaranya dengan-Nya, dengan proses mujahadah (dari kaca mata hamba, anugerah dari sudut Uluhiyah), sehinggalah sampai ke tahap Jazbah yang merupakan jemputan khas dari Dia yang dirindui.

Semakin hampir dengan-Nya, semakin kenal Dia. Semakin kenal Dia, semakin cinta Dia. Semakin cinta Dia, semakin membara rindunya kepada-Nya. Ini kerana, makin dekat dengan Dia, makin tersembunyi Dia dari Sang Perindu.

Di sepanjang jalan sang perindu menuju Dia yang dirindui, tumbuh bunga-bunga cinta Ilahi dalam bentuk makrifat-makrifat, futuhat-futuhat, dan mukasyafat, bagi menyerikan perjalanan sang perindu, hadiah dari Dia yang dirindui.

Dengan kejujuran rindu dalam sang perindu, dia tidak terpukau dan terhenti dek keindahan bunga-bunga cinta-Nya tersebut, lantas terus berjalan kerana yang dirinduinya bukanlah bunga-bunga cinta-Nya, tetapi cinta-Nya, bahkan Dia yang Maha Pencinta.

Rindu dan cinta selari, bergerak bersama. Makin kenal diri sendiri yang serba hina, makin kenal Dia yang Maha Mulia. Sehinggalah, Allah s.w.t. memperkenalkan diri--Nya sesuai dengan kehendak-Nya, dengan musyahadah.

Itulah wusul (sampai) kepada Dia yang dirindui, setelah keluar dari diri yang merindui. Setelah berjaya keluar dari diri yang merindui (hijab An-Nafs yang tertinggi), sampailah dia ke hakikat Dia yang merindui dan dirindui, sedangkan dia tiada rindu dan cinta, melainkan rindu dan cinta-Nya jua.

Ketika itu, kenallah dia, bahawa, Dialah (yang dirindui), sebenarnya yang merindui, dan dialah (sang perindu tersebut) sebenarnya yang dirindui oleh Ilahi s.w.t.. Kalau Allah s.w.t. tidak merinduinya, nescaya dia tidak mampu, bahkan tidak layak untuk mengecapi rindu kepada Allah s.w.t..

Setelah wusul, seorang hamba selalunya bermuamalah dengan-Nya sebagai sang kekasih (AlMuhib). Pada ketika itu juga, Allah s.w.t. memperkenalkan diri-Nya kepadanya sebagai Al-Mahbub Al-Hakiki, sehinggalah hamba tersebut mningkat dan terus menigkat. Apabila sudah tenggelam dalam lautan Ahadiah, maka tiada lahi dua, melainkan Satu, iaitu Al-Habib...

Rindu kepada selain Allah s.w.t. adalah satu kepalsuan.

Oleh itu, rindu ialah anugerah dari-Nya. Sentiasalah berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. menjadikan kita di kalangan mereka yang merindui-Nya dan dirindui-Nya
Amin..

Wallahu a'lam...

Al Fadhil Ustaz Mukhlis @ Al Faqir101

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
"sEsUnggUhnYa bErjAyALaH OrAng yAng sEteLaH mEnErImA pErIngaTaN ItU bErUsAhA mEmbeRsIhKAn dIrInyA dEngAn taAt & AmaL sOLeH DaN mEnyEbUt-nYebUt dEngAn LidAh
& hAtInyA AkAn NaMa TuhAnnYa sErTa mEngErjAkAn sOLaT. TetApI kEbaNyaKaN kAmU uTaMaKaN kEhIdUpAn dUnIa pAdAhAL kEhIdUpAn AkhIrAt LebIh bAiK dAn LebIh
kEkaL" (Al-A'Laa 14-17)


  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP